LIKE sampai LEBAM! klik FOLLOW sekali ye.. Nanti saya klik semua yang boleh klik kat BELOG ANDA! ;)

My lovely Geng!

Ahad, 25 Disember 2011

Mitos & Fakta Cekelat

"KALAU MALAS BACA ENTRI NIE, TOLONG KLIK tanda   X   SEBELAH KANAN ATAS"

SUMBER : HARIAN METRO


Mengapa ramai orang suka makan cekelat? Sudah tentu depa sukakan rasanya..SEDAP kan? Penyelidikan yang dijalankan telah membuktikan khasiat dan kebaikan koko dengan tahap kalori yang dianggap normal untuk semua penduduk. Coklat dan koko memang menjadi kesukaan ramai orang di dunia ini (fooiyoo dunia kot). Marilah kita lihat sejauh mana kebenaran ini.

MITOS:
Coklat yang mengandungi koko adalah makanan yang tidak berkhasiat.


FAKTA:
Satu bar 1.5 auns coklat susu menyumbang kandungan peratus berikut kepada nilai pemakanan harian yang disyorkan (USRDA): Kalcium-9%;Riboflavin-9;Protein-6%;Zat Besi-3%;Vitamin A- 2.4%;Thiamine-2%. Nilai khasiatnya akan bertambah jika kacang atau mentega kacang dicampurkan.Coklat sungguh berkhasiat.

MITOS:
Coklat adalah sumber utama 'dietary sugar' untuk kanak-kanak.

FAKTA:
Kajian yang dijalankan di Michigan State Universiti menunjukkan bahawa kurang MYTHdaripada 3% daripada jumlah pengambilan gula oleh kanak-kanak diperoleh dari coklat dan lain-lain konfeksyen.
MITOS:
Coklat mengandungi sodium yang tinggi.
FAKTA:
Satu bar 1.5 auns coklat yang tidak manis atau separuh manis hanya mengandungi 1.5 mg sodium; satu bar coklat susu-40mg. Cuba bandingkan dengan: 1 cawan susu-122mg;1 keping roti gandum-132mg dan 1 auns keju swiss yang mengandungi 440mg sodium.

MITOS:
Coklat menyebabkan kerosakan gigi.
FAKTA:
Kajian telah mendapati bahawa satu daripada bahan yang terdapat dalam serbuk koko menghalang pembiakan bakteria yang akan membentuk plak gigi. Oleh itu coklat bukanlah penyebab jerawat. Sebenarnya,faktor pemakanan tidak mempunyai kesan atau bukan merupakan punca langsung terhadap jerawat tetapi ia adalah keadaan kulit yang disebabkan oleh aliran keluar minyak yang berlebihan.
MITOS:
Kafein dalam coklat menyebabkan kanak-kanak terangsang dan menyebabkan mereka terlalu aktif.
FAKTA:
Satu auns coklat adalah 5 milligrams. Satu cawan kopi mengandungi antara 93 dan 153 milligrams dan bagi teh pula ia bergantung kepada berapa lama ia dibuat,mengandungi antara 28 dan 44 milligrams kafein secawan.Ada juga minuman ringan yang mengandungi antara 32-65 milligramsbagi satu tin seberat 12 auns.
Anda terpaksa memakan banyak bar coklat(lebih kurang 50-1.5auns bar coklat) barulah anda boleh menyalahkan coklat kalau anda tidak nyenyak tidur.

MITOS:
Memakan coklat dan lain-lain konfeksyen adalah penyebab utama kegemukan kanak-kanak.
FAKTA:
Kajian menunjukkan kanak-kanak obes mengambil gula yang kurang tetapi lebih kepada lemak dan protein


#muka mintak pelempang! :P


P/S: MACAM BIASALAH KALAU BALIK LANGKAWI, MUKA NIE ORANG COP COKLAT! TAKPE DEMI KAWAN-KAWAN.. ;) 

64 ulasan:

syifa' berkata...

*wink2
awie,, nak coklatttt. =)

AwieKashi berkata...

@syifa'
krik2...huhu....boleh2.. =)

Cik Tetra berkata...

aishhh gambar tu mintak sekeh je kann..hahaha..

#wahai kawanku yg "baik hati"..alangkah seronoknya jika dpt coklat sebijik dua..muahaha..


peace!

Nafisah Ruslan berkata...

sebenarnya coklat ni memnag bagus. tapi terlalu manis lah.. rasa kurang nak makan coklat tu lelebih.. langkawi memang selalu kena cop dengan coklat. nak sebalang! hehe

AwieKashi berkata...

@cik tetra
wah....tetiba baik teru hari nie ea?
HAHAHAHAHA!

#manusia-manusia.... ngee :P

AwieKashi berkata...

@Nafisah Ruslan
wah...satu balang ..??
awesome giler! hehehe

Cik Tetra berkata...

teru?? amende tuh?

#okeh setempek kena kat dahi..hahaha

AwieKashi berkata...

keik2...typo..."TERUS"!

hehehe

Cik Tetra berkata...

haishh budak QS mmg suke typo...hahaha

AwieKashi berkata...

@cik tetra
yela...tahu la dia budak library! -.-


#hambikkk!!!

Cik Tetra berkata...

hahahaha..oke fine!!!!!!!!


#hambik la balik!!!

Farra berkata...

Farra pun baca artikel ni ! :D

AwieKashi berkata...

@cik tetra
wah..main pas-pas pulak..tak nak lah..

#buruk siku..! :)

Cik Tetra berkata...

hek elehh..x nak eh? okeh...xpe2..

#dia pon buruk siku..kbye! :P

kura berkata...

kalau power bar mcm mana pula khsiatnya? coklat jugak kan/ hahah

AwieKashi berkata...

@cik tetra
tak payah buat ayat tu sgt la kan...
-.-'

AwieKashi berkata...

@kura
hahahaha...yela tuh!!!!
^_^

Cik Tetra berkata...

okeh! kbye! :P

AwieKashi berkata...

@cik tetra
dah mula dah....

#kompom tak makan ubah lagi!

Cik Tetra berkata...

ok kite sudahi dengan tasbih kifarah dan surah wal as..

#dah mkn da..kbye!

Ieda Zakaria berkata...

hi abang awie, mama pesan belikan minyak gamat satu dozen, mama tak nak coklat. hahaha.

si robot comel berkata...

hi abam mpp,kita tak nak cokelat, nak laksa boleh dak?haha

AwieKashi berkata...

@cik tetra
ye ye je...!

tengok macam tak ok je cik jemah???! 0.o'

AwieKashi berkata...

@Ieda Zakaria
seriously nie?????

AwieKashi berkata...

@si robot comel
boleh je...tapi laksa segera...
muahahahaha!

#boleh kan?

Ieda Zakaria berkata...

serious laa :| sebab ieda selalu cerita ieda ada senior orang langkawi lepas tuh mama "haa cakap laa ma mintak tlg belikan minyak gamat ni" hahaha.

Cik Tetra berkata...

haha..betul lahh..

#mmg tgh tak ok pon..kbye!

Saddila berkata...

betul23 . makan cekelat mana da tumbuh jerawat . tipu je semua tu . dila okay je . AWESOME :)) hihi

Rozuan Ismail berkata...

chocolate is good for health..


-pak cek biola-

coklatberapi berkata...

nak daim!! oh peliss la!!:D

AwieKashi berkata...

@Ieda zakaria
okay...nanti sy belikan... =)

AwieKashi berkata...

@cik tetra
kasi la bagi okay jugak!!!

#senang je kan..?? =0

AwieKashi berkata...

@saddila
kan...???!! =)
awesome sesangat!!!!
hehe

AwieKashi berkata...

@Rozuan Ismail
yeahhhh!!!! sokong!sokong!!


100%!! A+ result! =)

AwieKashi berkata...

@coklatberapi
hehehe....kenapa semua org suka daim ye??
kat tempat lain susah ke?

Juliet_iRa~" berkata...

nak coklat jugaaa..heee :)

kalo g langkawi mmg borong coklat la kan.. ;p

HaLuNa ReTrO berkata...

untong lah beli cokelat utk gadis2 jerk..ngee~

ekin alias berkata...

Awie...nak choc daim...~plizzzz :D

si ngokngek berkata...

FAKTA:aku mmg suka COKLAT..

untunglar duk langkawi,haha

miszATIN berkata...

coklet menggemukkan haha


motif : takde motif pun tapi nak cakap gelang tu kte pun adee hahahaha ;D

Kartini berkata...

tapi sedap cokelet :(

chemay berkata...

semalam hari jadi chemay tauuu.
lepas tuh chemay mimpi ade budak langkawi nama awie belikan chemay coklat daim 1 balang besar.
orang cakap.
kalau mimpi time birthday.
mimpi tuh akan jadi kenyataan.
betul ke awie eh?
hehe
:P

IMANSHAH berkata...

datang follow..feel free to follow me back

AwieKashi berkata...

@ Juliet_iRa~"
HAHAHA! yela...
that wyh org cakap bila balik "MUKA COKLAT" >.<

AwieKashi berkata...

@haluna retro
aku lempang kau nak???!!!
yang korang dtg bilik aku macam makan kenduri mkn coklat itu apa??
waaaatcha!!

AwieKashi berkata...

@ekin alias
huhu...nampak kan harga kat gambar tuh?? =)

AwieKashi berkata...

@si ngokngek
HAHAHA! itu style.. ^^.

AwieKashi berkata...

@miszATIN
HAHAHA! nak jugak dia..
untunglah ada org belikan... =)

AwieKashi berkata...

@kartini
memang sedap..btw,sy pun kenkadan pndg coklat dah biasa sgt... -.-

AwieKashi berkata...

@chemay
hehe,,,yeke??
kalau chemay satu kampus memang ssenang lah.. =)

AwieKashi berkata...

@IMANSHAH
no biggie lah..

Azwa Azee berkata...

bos, igt janji kita..coklat pls...;)

cik wanie Lovela (CWL) berkata...

jgn lupa beli wani daim naaa

Chenta S Qaseh berkata...

wah!
abg comey nak cekelat!
ngee.. buat muka comel*

nak gak nak gak!

Edy Fee berkata...

tengok coklat byk2 ni..teringat langkawi lak..hehehe

Juliet_iRa~" berkata...

heee..syok kot borong coklat ni..sbb smua murah2 kat sn!;p

1 fakta lagi : bdk2 mkn coklat jadi hiperaktif..haha..kalo org besar lebih2 lagi hipernya..;p

Nishi berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
cik wanie Lovela (CWL) berkata...

sayang awak beli tak yg kita pesan tu

Rtp Farra Arisha berkata...

i'm loving of chocolate! :))

Apik Pehe berkata...

cekelat?tak tahu la..mulut rasa nak mengunyah jer..hehehe

cik pinaz berkata...

haha .. baru ingat nak oder .. tapi x pa scandal baru pnaz kt tmpt baru ni ada asal langkawi juga .. nt pesan kat dia je la .. haha

wawa ♛ berkata...

jangan lupe chekelet wawa taw :)

budakmengong berkata...

coklat kisses tkde?hehe

hyz berkata...

sy hantu cekelat. walaupn migrain akan menyerang. huaaaaa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...